Uzmanlara
göre, TV 0-3 yaşları arasında daha etkili oluyor. Çünkü, bu yaşlar
hayat boyu kullanılacak bazı psikososyal ve psikomotor özelliklerin
kazanıldığı çok önemli bir devredir. Bu devrede oluşabilecek herhangi
bir sorunun bütün hayatı etkilediği belirtiliyor. Uzmanlar,
televizyonun yaşalara göre etkisini şöyle açıklıyor...
0-3 yaş gurubuna etkiler
0-3
yaş için TV bazı durumlarda ciddi sıkıntıların kaynağı olabiliyor.
Ailelerin sosyoekonomik zorlukları, çalışan annelerin durumu,
çocuğun-ilgilenilmesi gereken - ek kardeş durumu, anne babaların
kendilerine ait sorunları, yapılması gereken ev işleri, anne babaların
sosyoekonomik zorluklardan dolayı ek işlerde çalışmaları, anne
babalardan birinin veya ev içerisindeki bireylerden birinin kronik
hastalığı, ailelerin kendi psikososyal ihtiyaçları için zaman
ayıramaması, anne babaların kendilerinin psikiyatrik sorunları,
istenmyen hamilelik sonucu bebeğin doğmuş olması , çocuğun bedensel bir
hastalığının olması ve buna benzer sayacağımız onlarca etken nedeni ile
anne ve babalar çocuklarına yeterince zaman ayırmamakta veya
ayıramamaktadır. Bu nedenlerden dolayı anne babalar isteyerek veya
istemeyerek çocuğu ile fazla ilgilinemiyor. Çocuğu ile ilgilenme
fiziksel bakım ( karnını doyurma, altını temizleme vb. ) ötesine çok
fazla geçemiyor.
Onunla gerçekten ilgilenin
Bu
dönemde çocukların duygusal doyum sağlaması ve onun ile her bakımdan
ilgilenilmesi onun sağlam ve güçlü bir psikolojik yapısının oluşmasına
zemin hazırlar. Bu dönem için bebeği okşamak, kucaklamak, onun ile
konuşmak, sevildiğini hissettirmek, onun ile oynamak, onun ile birlikte
vakit geçirmek , onu gezdirmek, psikomotor ve psikososyal yönünün
gelişimine çok büyük katkılarda bulunur. Bebek ile birlikte vakit
geçirmek , onun insanlar arası ilişkilere yabancılaşmasını engeller ve
ilgilenen bakıcısı vasıtası ile önce karşısındaki bireyi , aile
ortamını ve yavaş yavaş sosyal çevresini tanımasına yol açar . Bu
bağlanma yolu ile önce anneye karşı bir ilişki gelişir . Bu durum anne
karnında başlar ve bebeklik döneminde devam eder. Çocuk bu bakım veren
aracılığı ile iletişim geliştirmeye , kendini ifade etmeye ,
ihtayaçlarını anlatmaya çalışmaya , kısacası sosyal ortamın gereklerini
yaparak yanında ve çevresinde bulunan insanlar ile iletişim ve
etkileşim içerisine girmeye başlar.
Hareket eden ve seven olun
Çocuk
cansız bir varlığın karşısında, duygusal ve sosyal uyarıdan mahrum,
sevgiden ve bağlandığı kişiden uzak, çocuğun konuşmasına, bakışına,
gülümsemesine karşılık vermeyen, gönderdiği iletişim ve etkileşim
mesajlarına cevap vermeyen, sert, soğuk bir cismin karşısında
kaldığında ( ne kadar ses ve görüntü olursa olsun çocuk onları
yorumlayacak ve kabul edecek durumda ve psikososyal seviyede değildir )
biraz önce saydığımız sosyalleşme ve bireyselleşme ve kendiliğinden
gelişecek olan psikososyal yönlerin hepsi eksik veya yetersiz
kalacaktır. Neden küçük çocuklar için bu biraz daha sıkıntılı bir durum
? çünkü çocuğun busosyal ve duygusal eksikliği telafi edeceği arkadaş
ve sosyal ortamı, konuşmak veya vakit geçirmek için gideceği ikinci bir
ortam ve bunu telafi edebilecek psikomotor, psikososyal yeterlilik
henüz gelişmemiştir ayrıca alternatif bir gelişim ortamı yoktur .
4 -7 Yaş Çocuklar Ve Tv
Bu
yaş grubunda çocuğun gelişimi ile ilgili önemli adımlar atılır. 0-3 yaş
grubunda olduğu gibi çocuğun gelişimi bu dönemde de çok hızlı bir
şekilde devam eder. Bu dönemde anne baba , arkadaş ve sosyal çevre ile
etkileşim ve iletişim belirgin olarak artmış ve artık erişkinlerle
birlikte belirgin olarak uyum sağlanmıştır. Bu dönemde gerek dil
gelişimi , gerek motor gelişim de önemli aşamalar kaydedilir. Bu
dönemde çocukta ki etkilenmeler hayat boyu çocuk için çok önemli
olmaktadır.
Soyut ve somut kargaşası yaşanabilir .
TV
nin bu dönemde çok aşırı izlenmesi çocuğun dil ve sosyal gelişiminde
bazı sıkıntıların ve eksikliklerin oluşmasına neden olabilir. Bu
dönemde çocuklar TV de gördükleri görüntüleri tamamen somut olarak
yorumlarlar yani çocuklarda tam olarak soyut düşünce gelişmediği için
gerek çizgi filmler gerek filmler de görülen görüntüler olduğu gibi
algılanır. Çocuk bütün bunları olduğu gibi uygulamaya çalışabilir. Yani
çizgi filmde gördüğü bir hareket veya sahneyi olduğu gibi yapmaya
çalışabilir. Çocuk için bu dönemde şiddet içeren ve aşırı abartılı
konulardan oluşan çizgi filmler oldukça sakıncalı olabilir. Bilinçaltı
şiddet duygularının yerleşmesine neden olabilir. Aynı zamanda çocuğun
bu dönemde izleyeceği gerilim, korku veya aşırı şiddet içeren
görüntülerden çocuklar oldukça aşırı etkilenebilir , bu durum onları
akla gelen görüntüler ve düşünceler ile günlerce rahatsız edebilir. Ek
olarak çocukta uyku bozukluğu , yalnız kalmak istmememe , korku ve
endişe duyguları yerleşebilir ( klinik ortamda bunun örneklerini
görmekteyiz ) . O nedenle anne babaların bu dönede izlenen programlara
özellikle dikkat etmesi gerekir.
7-12 Yaş çocukların Durumu
Bu
dönemdeki çocuklar genelde ağır eğitim şartları içinde olan grubu
oluşturmaktadır. Aynı zamanda TV nin eğitim amaçlı kullanımından daha
fazla yararlanacak bir yaş grubunu oluşturmaktadır. Yukarıda
saydıklarımıza ek olarak bu yaş grubunda soyut düşünce yerleşmeye
başlamış olmasının etkileri görülür. Çocuklar TV deki görüntülerden
etrişkin düzeyinde etkilenmeye başlarlar. Yukarıda değindiğimiz gibi bu
yaş grubunda da şiddet içeren , korku ve gerilime neden olan sahnelerin
çocuğun gelişiminde problem oluşturacağını söylemek gerekir. Yukarıda
bahsettiğimiz iletişim ve sosyal adaptasyon üzerine etkileri 0-3 yaş ve
4-7 yaş grubundaki kadar negatif şekilde olmaz . Çocukların bu
yaşlardan itibaren TV üzerinden kazanımları eğer iyi yönlendirilir ve
seçici davranılırsa devam eder. Bu yaştaki çocukların ders ve okul
saatleri de göz önüne alınarak TV izleme saatleri uygun bir şekilde
sağlanmalıdır. TV izlemenin aşırılığı durumunda çocuğun sosyal
aktivitelerinde , arkadaş ilişkilerinde , ders başarısında , sportif
faaliyetlerinde , yaşa uygun becerilerin geliştirilmesinde sorunlar
yaşanabilir.
Tv Sosyalleşmeyi Engelliyor
Çocuğun
sosyalleşmesi , yakınları ile diyalog kurması , sosyal adaptasyonu ,
dil gelişimi ve buna benzer konular TV izleme (aşırı miktarlarda) ile
eksik kalabilir. Bu yaşlardaki çocukların eğitici programlar harici
özellikle şiddet içeren ve çocuklar için travmatik olacak görüntülerden
uzak kalmaları uygun olur. Bu hazırlıksız karşılaşılan görüntüler
onlarda bilinçaltı kaygı , gerilim , korku , şiddete eğilim gibi
sıkıntılara yol açabilir. Amerika ve Avrupada uzmanlar küçük yaşlarda
gösterilen şiddet davranışlarının önüne geçmek için çok büyük gayretler
sarfetmekte ,özellikle son zamanlarda okullarda gösterilen şiddet
olaylarından sonra meselenin öneminin daha da arttığı anlaşılmaktadır .
Mühim olan ve yapılması daha basit olan şey çocukların ruh sağlığı
bozulmadan koruyucu önlemlerin alınması gerekliliğidir.
Fazla Tv İzleyen Çocuklarda Neler Gözlenebilir ?
Bu
dönemde uzun süre çok aşırı miktarda TV karşısında kalan çocuklarda
başka hazırlayıcı nedenler yok ise, başka nedenler de eklenerek bazı
psikiyatrik tablolar gelişebilir. Bu tür çocuklarda etrafa karşı
ilgisizlik, seslenince bakmama, göz kontağı kurmama, insanlara ve
yaşıtlarına ilgisizlik, onlarla duygusal ve sosyal iletişime geçmeme,
kendi halinde olmaya çalışma , kendi etrafında dönme, sallanma, aşırı
derecede cansız nesneler ile ilgilenme , konuşmama , cümle kurmama ,
iletişim ve etkileşimde problemler , duygusal olarak karşılık verememe
vb. bir çok belirti görülebilir. Bu nedenle ane babaların özellikle bu
yaş için TV izleme konusunda sınırlamalar ile birlikte durumu
yönlendirmeleri , normal psikomotor ve psikososyal gelişim için uygun
olur.