BEBEK GELİŞİMİ / 9 - 12 Aylar
Arası
Neler Oluyor: İlişkiler ve Duygular
Bu
dönemde bebeğiniz hem pozitif hem de negatif içeriği olabilen
çeşitli duygular ve ruh hallerini gösterebilmektedir. Belirli
insanlar için sevgi gösterilerinde bulunduğunu ve sevdiği
insanların dikkatini çekme yeteneği gösterdiğini görebilirsiniz.
Aynı zamanda, özellikle çok yakınına geldiklerinde yabancılara
karşı korku ve tedirginlik duyar. Anne ve babası yanından
ayrıldığında daha önce hiç olmadığı kadar çok üzülebilir.
Beynin hafıza kısımlarının gelişmesi, tanıdığı ve tanımadığı
insanları ayırt etmesine yardımcı olur.
Beynin frontal bölgesindeki aktivite arttıkça bebek bağ kurduğu
insanların ya da nesnelerin de yardımıyla kendisini daha kolay
sakinleştirebilir. Güvenip sevdiği insanlardan uzaklaşıp tekrar
yanlarına dönmesine imkan tanıyan fiziksel gelişimi aynı zamanda
dünyayı araştırma isteğinin artmasına ve bağımsızlığını ilan
etmesine de imkan tanır. Daha önceleri otomatik olarak ağlamasına
neden olan hoş olmayan durumlar, artık kafasını çevirmesine
ya da hoşnutsuzluğunu ve sıkıntısını göstermek için kaşlarını
çatmasına neden olabilir.
Bir kitap bebeğinizi rahatlatabilir mi?
Çocuğunuzun dünyası büyüyüp değiştikçe en sevilen battaniye
ya da kitap gibi rahatlatıcı eşyalar kendisini rahat ve güvende
hissetmesine yardımcı olabilir. Rahatlatıcı eşyalar çocuklara
ilgiyi, rahatlığı ve sevilen insanları hatırlatır. Kitaplar
da, özellikle sizinle paylaştıkları güzel zamanları hatırlatıyorsa,
rahatlatıcı eşyalar olabilmektedir.
Yapabilecekleriniz: İlişkiler ve Duygular
• Bebeğinizden gelen sinyalleri okumayı öğrenin. İpuçlarını
takip edin. Mutlu olduğu ve ilgilendiği aktivitelere devam
edin, sıkıldığı zamansa durdurun ve başka bir zaman tekrar
deneyin.
• Bebeğinizin duygularını tanıyın ve tanımlayın (Örn: Baban
senin yanından ayrıldığında kendini çok kötü hissediyorsun.
Seni, uykudan uyandığında tekrar göreceğim”). Bu gibi karşılıklar
bebeğinizin negatif duygu halinden pozitif hale daha kolay
geçmesine ve duygularını tanımlamaya başlamasına yardımcı
olacaktır.
Neler Oluyor: İlişkiler ve Duygular (“Hayır!”)
Bu dönemde pek çok anne baba kendisini ilk defa “Hayır!”
derken bulacaktır. Yasak ya da değerli eşyalar birdenbire
emekleyen
ya da yürüyen bebeğin ulaşabileceği eşyalar olmuştur. Her
şeyi merak eden ve araştıran bebeğinizin gözünden bakarak
evinizi bebek için güvenli hale getirmek daha az “hayır” demenize
yardımcı olabilir.
Anne baba olarak, bebeğiniz bağımlı bir halden inatçı ve çok
daha bağımsız bir halde hareket eden 1 yaşına ulaşmış bir
çocuk olduğunda, heyecan, rahatlama ve hatta kargaşa karışımı
duygu-durumlar yaşayabilirsiniz. Zaman zaman çatışan bu duyguları
tanımanız bir ebeveyn olarak bebeğinizin gelişimi ve davranışlarına
karşı olan tepkilerinizi gözlemenize yardımcı olabilir.
Yapabilecekleriniz: İlişkiler ve Duygular
(“Hayır!”)
• Hem pozitif hem de negatif duygularını daha yoğun bir şekilde
ifade edeceğini ve ruh halinde değişimler olacağını bilerek
hareket edin ve bunlara gereğinden fazla tepki göstermeden
karşılık vermeyi öğrenin.
• Hangi davranışın kabul edilir, hangisinin edilemez olduğunu
öğretirken sakin olun ve cezalandırıcı olmayın.
• Bu dönemde bebekler için istedikleri bir şeyi yapmamak zordur.
Onlar için önerilen bir şeyi yapmak kolaydır. Bu nedenle sadece
yapmamaları gereken bir şeyi söylemek yerine, ne yapmaları
gerektiğini vurgulayın. “Legolarını fırlatma” demek yerine
“legolar inşa etmek içindir. Hadi bir şeyler inşa edelim!”
deyin.
• Bebeğiniz araştırıp öğrendikçe yardım etmek ve onu rahatlatmak
için yanında olmaya her zaman için hazır olun. Siz çocuğunuz
için “güvenli temel”siniz.
• Çocuğunuzun diğer hiçbir çocukla aynı olmadığını ve davranışlarınızın
onun ihtiyaçlarına göre kişiselleştirilmesi gerektiğini unutmayın.
Neler Oluyor: Kalıplar ve Rutinler
Bebeğinizin
gelişimi sürdükçe şüphesiz ki programında kimi değişikliklere
ihtiyaç duyacaktır ancak düzenliliklerine güvenebileceği kimi
rutinler de düzenlemelidir. Artık hafızası daha iyidir ve
bez değişimi, beslenme ve uyku gibi aktivitelerin düzenli
olarak tekrarlanmasını bekler. Siz de bebeğinizin oyun oynarken
kimi hareketleri tekrarladığını fark edebilirsiniz. Bir yerden
başka bir yere gitmeyi ya da ellerini kullanarak bir şeyleri
yapmayı öğrendiğinde bu yeni yetenekleri uygulaması ve pratik
yapması gerekmektedir.
Çocuğunuz oyuncaklarını tekrar tekrar işaret edip kavradıkça,
onlara dokundukça, merakla baktıkça çocuğunuzu izleyin. Merdivenler
ona çok ilginç gelmektedir ve onlara tekrar tekrar tırmanmak
isteyecektir
ya da yatağının etrafında defalarca dolaşacaktır. Tekrar ve
taklit “yaparak” öğrenmenin yollarıdır. Bunlar nesnelerin
özelliklerini, kişisel yetenek ve sınırlarını anlamasına yardım
edecektir. Anlamak ve sonuç çıkarmak, beynin bilgiyi işlemesi
için en etkili sinirsel yolları kullanmasını sağlamayı, bunun
için de tekrar etmeyi gerekmektedir.
Yapabilecekleriniz: Kalıplar ve Rutinler
• Ne olduğu ya da az sonra neler olacağı, neler yapacağınız
hakkında onunla konuşun (Örn: “Krakerlerini bitirdikten sonra
bezini değiştireceğiz.”).
• Bebeğinize çevresindeki eşyalara ellerini kullanarak temas
edebileceği imkanlar sunun. Bu öğrenmenin en temel yoludur.
• Hafızasını canlandıran oyunlar oynayın (Örn: sakladığınızı
gördüğü oyuncakları sakladığınız yerden çıkarın).
• Sizi taklit etmesi için bebeğinizi teşvik edin ve siz de
onu taklit edin.
• Sizin rutin bir iş olarak gördüğünüz bir şeyin (Örn:yemek)
onun için her gün yeni bir öğrenme fırsatı olduğunu unutmayın.
Bunları yavaş yapın ve bu sıradan olayların sosyalve öğrenme
yanlarının avantajını kullanın.
• Kazaları önleyecek biçimde güvenlik araçları kullanarak
evinizi bebeğiniz için güvenli bir yer haline getirin.
Neler Oluyor: Duyular
Bebeğiniz farklı şeylerin nasıl hissettiğine, koktuğuna,
göründüğüne, ses çıkardığına ve tattığına bakarak nelerin
benzer ve nelerin farklı olduğunu incelemektedir. Bu şeyler
nesneleri hatta insanları kapsamaktadır. Elbette bebeklerin
duyusal uyaranların çeşidi ve şiddeti hakkında kendi tercihleri
vardır ve bu tercihler zaman içinde değişebilir ve çok çeşitli
nedenlere bağlıdır. Kimi bebekler kolayca fazla uyarılabilir
ve bu durumdan bunalabilir, bu durumu huysuzlaşarak, uzağa
bakarak, şaşkın bir hal alarak vb. gösterir. Her bebeğin dünyayı
anlayış şekli farklıdır.
Bebeğinizin beyninin görmeyi kontrol eden kısmı bir ergen
kadar iyi görmesine imkan tanır.Yaklaşık olarak uyanık olduğu
zamanın yarısında görsel olarak dikkatlidir. Farklı hızlarda
ve uzaklıklarda olan nesneleri takip etmek için gözlerini
kullanabilir. Öğrenmesini geliştirmek için bebeğinize parlak
kartlar göstermek gibi aktivitelerde bulunmanız gerekli değildir.
Bebekler, kendilerini seven insanlarla etraflarındaki nesneleri
aktif olarak inceleyerek ve tüm duyu organlarını kullanarak
en iyi şekilde öğrenirler.
Yapabilecekleriniz: Duyular
• Bebeğinize farklı dokusu, şekli, boyutu, ağırlığı vb. olan
oyuncaklar ve eşyalar verin.
• Bebeğinizle oynarken, eşyaları her biri için tek kelime
kullanarak sınıflandırın ve tanımlayın.
• Fazla uyarıldığını düşündüğünüzde orada bulunan eşyaları
kaldırın ya
da aktiviteyi değiştirin. Etrafta ilgisinin daha az dağılmasını
sağlayacak eşyaların olduğu ve sınırlı tercihlerinin olduğu
yeni bir ortama geçin.
• Çeşitli sesleri öğrenmesini sağlamak için farklı tarzda
müzikler çalın (Not:Fon olarak müziği kullandığınızda, bebeğinizin
ortamdaki sesleri duymakta zorlanabileceğini aklınızda bulundurun.).
• Taklit oyunları bebeğinizin incelemesine yardım etmek için
güzel ve eğlenceli bir yoldur.
• Bebeğinizin işitmesi ya da görmesi ile ilgili endişeleriniz
varsa doktorunuzla konuşun.
Neler Oluyor: Motor Koordinasyon
Sizin de görebildiğiniz gibi, bebeğiniz dünyayı giderek artan
bir bağımsızlık duygusuyla incelemektedir. Fiziksel olarak,
beynin korteksi vücudunun uzak kısımlarıyla bağlantılar kurdukça,
bebeğiniz geniş kasları üstündeki kontrolünü arttırmaktadır.
Bu durum, kendi başına oturmasına, belki emeklemesine ve yardım
olmaksızın ayağa kalkmasına imkan tanımaktadır. Bu dönemde
daha sonra yatağının çevresinde ya da oda içerisinde dolaşarak
pek çok saat geçirebilir. Bunu, kenarlara, mobilyalara, ve
eşyalara tutunarak yapar. Merdivenlere tırmanmak sevdiği bir
aktivite olabilir.
Küçük ya da ince kasları da hızlı bir şekilde gelişmektedir.
İşaret parmağı ve baş parmağı arasında küçük eşyaları tutabilmeye
başlamıştır. Ayrıca, bütün elini kullanarak eşyaları kavrama
ve bırakma yeteneği de gelişmektedir. Artık, parmaklarını
kullanarak yemek yemeye, biberonunu tutmaya ve bardak kulplarını
kavramaya başlayabilir.
Denge ve yer çekimi üstünde daha çok kontrol sağladıkça
yürümeye başlayabilir. Beyindeki hareketle ilgili alanların,
beyin kökünün ve omuriliğin, oturmak, emeklemek ve yürümek
için gerekli olan hareketleri daha iyi kontrol ve koordine
edebilmesi sonucunda hareketteki bu gelişme ortaya çıkar.
Yapabilecekleriniz: Motor Koordinasyon
•
İlk ve en önemli olarak, bebeğinizin rahatça dolaşması ve
incelemesi için güvenli bir ortam yaratın. Evinizdeki abajurlar,
prizler, pencereler, temizleyici madde ve diğer kimyasalları
taşıyan dolapları bebeğiniz için güvenli bir şekle sokun.
Bebeğinizi merdivenlerden ya da diğer kazalardan korumak için
bariyerler kullanın. Bebeğinizin üstüne çıkabileceği ya da
çekebileceği aletlerin kablolarını kontrol edin. Tuvalet kapaklarını
kapalı tutmak için klozet üstüne eşyalar yerleştirin ya da
tuvalet kapısını her zaman kapalı tutun. Ocak üstündeki çaydanlık
kulplarını ocağın ön tarafından uzakta tutun çünkü bu kulpları
çekerek çaydanlığı kendi üstüne düşürebilir. İçinde sıcak
içecek bulunan fincanları kısa sehpa ya da masaların üstünde
tutmayın çünkü artık bebeğiniz bunlara ulaşabilir ve çekebilir.
Ayrıca, kırılacak tüm eşyaların alçak rafların, sehpaların
üstünden alınması da faydalı olacaktır.
• Hem geniş hem de küçük kasları kullanmasını gerektiren,mukavva
kutunun paket kağıdını çıkarmak, kutulara küçük bloklar eklemek,
farklı dokulardan eşyaları birbirine sürtmek gibi, oyunlar
oynayın.
• Bebeğinizin gerinmesini, güvenli yerlere doğru ulaşmasını
ve emeklemesini teşvik etmek için büyük kutular içine eğlenceli
oyuncaklar yerleştirin.
• Kavraması ve kullanması için dayanıklı ve kırılmaz çocuk
boyu fincanlar, kupalar ve tabaklar verin.
• Toplar, özellikle yumuşak maddelerden yapılan ve küçük parçalara
ayrılmayanları çok iyi oyuncaklardır.
• Bebeğinizle oynayın ve o yeni şeyler başardıkça duyduğunuz
mutluluk ve heyecanı görmesini sağlayın. Bu, inceleme ve öğrenme
hevesini büyük ölçüde arttıracaktır.
• Bebek yürüteçlerini kullanmayınız çünkü yürüteçler bebeğinizin
ayaklarını görmesine ve denge duygusunu geliştirmesine imkan
tanımaz. Ayrıca, tehlikeli de olabilirler.
Neler Oluyor: Dil Gelişimi
Pek çok bebek, dili duymanın sonucunda öğrenir. Bebekler,
anne-babaları, kardeşler ve diğer bakıcılar arasında geçen
yüzlerce saatlik konuşmalar beynin gelişen dil alanlarını
şekillendirir. Anadilleri üstünde odaklanabilmeye ve diğer
sesleri yok sayabilmeye başlarlar. 8-10. ay civarında kelimelerinizi
anlamaya başladığının işaretlerini görebilirsiniz. Adını seslendiğinizde
bakacaktır. Onlar hakkında konuştuğunuzda ailenin diğer üyelerine
ya da hayvanlara bakacaktır. El sallamak ya da öpücük yollamak
gibi basit istekleri yerine getirebilir. Onunla konuştuğunuzda
anladığını belli etse de bu dönemde hala kelimelerin anlamlarını
tahmin ediyordur. “Hayır” diyebilir ama kastettiği bu değildir.
Ancak, dil gelişiminde çok önemli ve heyecan verici gelişmeler
yaşamaktadır.
Resimlere bakmak ve onları tanımak dil ve okuma yazma
öğrenmeye nasıl yardım eder?
Çocuklar çok farklı yollarla iletişim kurarlar. İşaret
etmek, Bakmak, sesler çıkarmak ve ağlamak gibi hareketler
bebeğinizin ne istediği ya da neye ihtiyaç duyduğu konusunda
yolladığı mesajlardır. Bebeğiniz geliştikçe, kelimeler ve
resimler gibi, sembollerin de iletişim araçları olduklarını
öğrenecektir. Bu, dil ve okuma yazma öğrenmede önemli bir
sıçramadır.
Yapabilecekleriniz: Dil Gelişimi
• Dil gelişiminin sıcak ve ilgili ilişkilerde ortaya çıktığını
unutmayın.
• Beraber resimli kitaplar okuyun ve okurken resimlerdeki
nesneleri işaret ederek isimlerini söyleyin. Bunu her ikinizin
de dinlenmiş ve sakin olduğu zamanlarda yapın. Kitabı bitirmek
konusunda endişelenmeyin çünkü fark etmez.
• Kelimeler ve nesneler, hareketler, olaylar arasında bağlantılar
kurmasına yardım edin. Beraberken, ne yaptığınızı ve bir sonraki
adımda neler olacağını açıklayın.
• İletişim kurmak için gösterdiği teşebbüsleri ödüllendirin.
Size cevap vermeyecek olsa bile ona sorular sorun. Size sesler,
hareketler ve yüz ifadeleriyle karşılık verdiğinde gülümseyin.
• Tekrarlanan şarkılar söyleyin ve çalın.
• Etrafındaki dili net bir şekilde duyabilmesi için arka planda
çok fazla ses olmamasına özen gösterin.