| Gün içerisinde birkaç saat sizden  ayrı kalmayı başarabilecek,  
sizden başkasına güven duyabilecek ve kendi ihtiyaçlarını  kendisi 
karşılayabilecek becerileri gösterebilme  zamanı geldi. İlk 
anaokuluna başlama süreci yaklaşık 3 yaş civarıdır. Bu  yaş öncesinde 
çocuğunuz duygusal olarak size bağlı bir dönemdedir. Sizden ayrılmak 
istemez,  ayrıldığı zaman kaygılanabilir , ağlar.  Bu duygusal gelişimi 
için normal bir süreçtir. 3 yaş sonrasında   sosyal gelişiminin 
sağlanması ve bazı becerilerin kazanılması için  http://www.milliyet.com.tr/index/anaokulu - anaokulu  eğitiminin belli sürelerle başlaması sağlıklı bir gelişim için önemlidir. Anaokuluna
 başlama  süreci bazı çocuklarda hızlıca tamamlanırken  bazı çocuklar 
çok zorlanabiliyor. Kaygılar artabiliyor,  uzun ağlama krizleri 
yaşanabiliyor.  Duygusal gelişimin  zarar görmemesi için hem ailenin hem
 de okulun dikkatli olması önemlidir. Bu dönemin sağlıklı 
tamamlanması için ilk isteğimiz annenin de  bu ayrılma sürecine   
duygusal olarak hazır olmasıdır. Başarısız sonuçlanan uyum süreçlerinin 
çoğunda annenin henüz bu ayrılığa hazır olmamasını gözlemliyoruz.  Anne 
 veya baba nasıl davranması gerektiğini  bilirse çocuğun duygusal 
gereksinimleri daha fazla karşılanacak , duyduğu endişe ve korkular 
azalacaktır. İlk günle beraber yapmanız gerekenler… Çocuğunuzun ve sizin  stresli olmadığı bir dönemi seçmelisiniz:
 Okula başladığı dönemde çocuk duygusal olarak rahat olmalıdır. Aksi 
halde yaşanan stres çocuğun okul  ile ilgili algısına yansıyacak ve  
öğretmeni ile kuracağı iletişime zarar verecektir. Annenin gergin ve 
stresli olmaması da bu dönemde gerekli sabrı ve anlayışı göstermesi 
bakımından önemlidir. Çocuğunuzun hastalık döneminde olmamasına dikkat etmelisiniz:
 Hastalık dönemlerinde çocuklar huysuzlanır.  Anneden ayrılmak istemez. 
Bu nedenle daha huzurlu olduğu dönemlerde okula başlamaya özen 
göstermelisiniz. İlk gün çoğunlukla  çocuğunuzun yanında olun:
 Birçok anne ilk gün görevi öğretmene bırakmaya çalışır. Bu çocukta 
kaygıyı başlatabilir. Sizden ayrılması için acele etmemelisiniz. Sizin 
olduğunuz,  kendisini güvende hissettiği zamanlarda yanında olarak hem 
ortama  hem de öğretmenine ısınması için ona yardımcı olun. Oyun oynasın ve keyifli zaman geçirsin :
 İlk gün kontrolü ona bırakın. Yapmak istediklerini yapsın ve tüm 
merakını gidersin. Öğretmeninin onun  istediklerini yapıyor olması onu 
mutlu edecek  yıl boyunca devam etmesi gereken  güven ve sevginin 
temelleri ilk gün atımlı olacaktır . İlk gün fiziksel gereksinimlerini siz karşılayın:
 Tuvalet  ve yemek  vb gibi gereksinimlerini ilk günlerde öğretmenine 
yaptırmak istemeyebilir. Bu onun için özel ve alışkın olmadığı bir 
durumdur. Eğer öğretmenin gereksinimlerini karşılamasına  izin veriyorsa
 devam edebilirsiniz. İstemiyorsa zorlamayın. 
 İlk gün okulda yemek yemesini ve uyumasını  beklemeyin:
 Birçok anne ilk gün diğer çocuklarla beraber hareket etmesini ve 
onlarla birlikte masada oturup yemek yemesini bekleyebiliyor. Bu çocuğu 
zorlayan bir durum haline gelebilir, okulu yemek yenen ve uyku uyunan 
bir yer olarak algılamasına zemin hazırlayabilir.  Eğer diğer çocukları 
gördüğünde kendisi masaya oturmayı tercih ediyor ve bu durumdan keyif 
alıyorsa izin verebilirsiniz.
 İlk günü süre olarak uzun tutmayın: 
 İlk gün okuldan keyifli ayrılması önemlidir. Uzun süre okulda kalması 
sıkılmasına  neden olabilir. Bu nedenle keyifli geçen birkaç saat ilk 
gün için yeterli olacaktır. Öğretmenin sıcak ve güven veren iletişimi önemlidir:
 İlk günkü karşılaşmada öğretmenin yaklaşımı okula olan olumlu algısı 
için çok önemlidir.  Bu nedenle öğretmenin yaklaşımlarını çok iyi 
gözlemleyin. Eve gittiğinizde öğretmenin ismini ve okulda geçirdikleri 
keyifli vakitleri ona hatırlatın. Bu; okul ile ev arasında bağ kurmasını
 sağlayacak ve öğretmenine daha hızlı alışmasına zemin oluşturacaktır. Öğretmenine alıştığını hissettiğinizde yavaş yavaş uzaklaşın:
 Bu alışma süresi her çocukta farklıdır . Bazı çocuklar ikinci günde 
sizden uzaklaşmayı başarabiliyorken bazı çocukta daha uzun sürebiliyor. 
2-3 veya 4. gün aynı ortamda olmaya devam etseniz de o öğretmeni ile 
oynarken siz biraz  uzakta durup başka şeylerle ilgilenebilirsiniz. Göz 
iletişiminizi onunla asla koparmamalı ve  gereksinim duyduğunda ilginizi
 devam ettirmelisiniz. Başlangıç için arkadaşlarına değil öğretmenine alışması önemlidir:
 Birçok anne ilk günlerde çocuğunun diğer çocuklarla birlikte oynamasını
 ve onlara alışmasını ister. Bu yanlış bir düşüncedir. Öncelikli olan  
bir  yetişkine güven duymasıdır. Çünkü ilerleyen dönemlerde bir sorun 
yaşadığında  sığınacağı kişi siz değil öğretmeni olacak. Bu nedenle ilk 
sıcak iletişim öğretmeni ile kurulmalıdır. Öğretmeni,   uyum süreci 
tamamlandıktan sonra diğer çocuklarla tanışması ve kaynaşması için ona 
yardımcı olacaktır. Aşamalı uzaklaşma süreçlerine başlayabilirsiniz:
 Bu sürece geçmeniz için çocuğunuzun duygusal olarak hazır olduğunu 
gözlemlemelisiniz.  Öğretmenine güven duygusu oluştuğunda ve oyun 
oynarken siz uzaklaştığınızda hemen sizi aramıyor, ağlamıyor ve 
kaygılanmıyorsa başka bir odada kalabilirsiniz.  Bu sürece hazır olma 
süresi her çocukta farklıdır unutmayın! Evde öğretmeni, arkadaşları ve okulla ilgili sohbetler edin:
 Bu sohbetler  okul algısının güçlenmesini ve hayatında okulun bir rutin
 haline gelmesini sağlayacaktır. Sohbetlerden keyif aldığını 
hissettiğiniz sürece devam edebilirsiniz. Hoşlanmıyorsa bırakın. Okul ve
 ev arasındaki bağı kuvvetlendirmek için eğer kabul ediyorsa  evden 
birkaç eşya , oyuncak götürebilirsiniz.  Bu kendisini iyi hissetmesini 
sağlayabilir. Ayrılma süreci: Bu aşamaya gelme ve
 duygusal olarak hazır olma süresi her çocuk için farklıdır. Çocuğunuz 
öğretmeni ile yeterli iletişimi kurabilmişse, ona güven duyup fiziksel 
ihtiyaçlarını gidermesine izin veriyorsa, sizin aşamalı olarak uzaklaşma
 ve ortadan kaybolma süreçlerinizde sizi aramıyorsa siz olmadan okulda 
kalma aşamasına geçebilirsiniz.  Bu süreyi başlangıçta kısa tutmalısınız
 , zamanla bu süreyi  duygu ve davranışlarına göre uzatabilirsiniz. Uyum süreci tamamlandıktan sonra servis, yemek ve uyku aşamalarına geçmelisiniz : 
 İlk günlerde servise binmek çocukta kaygıyı arttırabilir. Her aşamaya 
geçişte çocuğun duygusal olarak hazır olması önceliklidir. Kabul 
etmiyorsa asla zorlanmamalıdır. Ev ve okul birlikte hareket ederek ikna 
çabalarına sevgi ve güven duygusunu zedelemeden devam etmelidir. Okula uyum sürecinde çocuğunuzda bazı duygusal ve davranışsal değişimler gözleyebilirsiniz : 
 Bu süreçte çocuğun bazı kaygılar yaşaması normaldir .  Bu kaygılara 
bağlı olarak  evde sizden ayrılmak istememe, huzursuzluk, iştah ve  uyku
 düzeninde bozulma, sık ağlama  görülebilir. Bu dönemde çocuğunuza karşı
 sabırlı ve  anlayışlı olmalısınız. Gerektiğinde okulla iletişim halinde
 olmalı ve birlikte hareket edebilmelisiniz. Sık yaşanan ağlama krizleri, kaygılar, korkular, uyku düzensizlikleri bir AYRILIK ANKSİYETESİ olabilir :
 Bu süreçte bir uzman desteği almanız öncelikli  olmalıdır. Aksi halde 
çocuğunuzun duygusal gelişimine zarar verebilirsiniz. Çocuğun 
başlangıçta duyduğu bazı endişeler bir düzeyde normal kabul edilse de 
yoğunlaşan  kaygı ve korkulara dikkat edilmelidir. ALINTI
 |