Bu önemli konuyla eğlence ve oyunlar aracılığıyla yaklaşırsanız, ilerde “Matemetaiği seviyorum” cümlesini çocuğunuzdan sık sık duyacaksınız.
Küçük çocuklar saymaya, sınıflandırmaya, yapboz yapmaya ve şablonları keşfetmeye bayılırlar. Fakat bu aktiviteler günlük hayatta karşılaştığınız türde toplama, çıkarma, çarpma ve bölme gibi matematikle sınıflandırılmaya başladığında, birçok çocuk hem güvenini hem de ilgisini bu alana karşı kaybetmeye başlar. Uzmanlara göre ilkokulda yapılmaya başlanılan matematik testleri varolan mücadeleyi daha da artırır. Çocuğunuzun bu duruma hazır olduğuna emin olun. Çünkü okullar genelde temel konularda çocukların uzmanlaşmasına fırsat tanımadan, karmaşık problemlere geçmeye eğilimlidir. Şüphesiz birçoğu matematiği sinir bozucu ve gereksiz bulur. Uzmanlar, küçük çocukların matematiğe meraklı olmasının çok önemli olduğunu düşünüyor. Çünkü öğretim programı hızlanıp daha da mücadele gerektiren bir hal aldığında, matematiğe olan merakını kaybetmemiş olan çocukların gözleri korkmuyor. Çocuğunuzu matematiğe alıştırmak için günlük yarım saatten oluşan alıştırma planlan kesin yapmayın. Bu davranış çocuğunuzun matematiğe karsı olan ilgisinin daha da azalmasına neden olur. Bunun yerine matematik çalışmayı eğlenceli hale getirecek yollar bulun.
ALIŞVERİŞ LİSTESİ ÇIKARTIN
Çocuğunuzun matematik becerisine destek olmak için bir marketin ürün katalogunu ona verin ve sevdiği ürünleri yuvarlak içine alıp, seçmesini isteyin. Bunu yaptıktan sonra, ondan işaretlediği ürünlerin toplamının ne kadar tuttuğunu söylemesini rica edin. Sonrada tutarın 100 YTL'nin altında kalması için istek listesinden neleri çıkarması gerektiğine karar vermesini ve tekrar hesaplamasını söyleyin. Hatta çocuğunuzun hesap makinesi kullanmasına bile izin verebilirsiniz. Toplama ve çıkarma işlemlerini kendi yapmasa bile, matematiğe olan ilgisini teşvik etmiş olursunuz.
Çocuğunuzun para hesaplarıyla ilgili becerisini desteklemek için, onun en sevdiği eşyaların satıldığı hayali bir dükkan yaratın. Ona bir bütçe belirleyin ve harcaması için biraz gerçek para verin. Gerçek para kullanırsanız, madeni ve kağıt para arasındaki ilişkiyi de öğrenmesini sağlarsınız. Fiyatları belirleyin ve daha da ilgi çekici bir hale getirmek istiyorsanız, paraların arasına indirim kuponları da hazırlayıp koyabilirsiniz. Çocuğunuz alışveriş yaparken, önceden belirlenen bütçeyi geçmemesi için onu uyarın. Alışverişi bittiğinde, rolleri değişin ve bu sefer onun kasiyer olmasını isteyin.
YEMEK PİŞİRİN
Mutfak aletleri çocuğunuza kesirleri öğretmek için harika bir olanak sağlar. Aksam yemeğini hazırlarken küçük aşçınızdan yardım isteyin. Bir bardak pirinç koyması yerine ona üç tane üçte bir ölçünün bir tama eşit olduğunu gösterebilirsiniz. Bir ölçü kabı kullanarak sekizde üçün yarıdan az olduğunu çocuğunuza anlatabilirsiniz. Ayn zamanda tarifi nasıl takip edeceğini de gösterirseniz, matematiğe karşı olan yatkınlığını daha da pekiştirirsiniz. Çocuğunuzun sayılara yatkın olması soyut kavramları daha kolay kavramasına yardımcı olur.
SAATİ SÖYLEYİN
Çocuğunuza saati söylemeyi öğretmek, bir hayat becerisinden çok daha fazlasını ona kazandırır. Aynı zamanda çocuğunuzun toplama, çıkarma ve kesirlerle ilgilenmesini de sağlar. Evinizde en azından bir tane dijital olmayan saat bulundurun. Pratik yapmayı bir oyuna dönüştürün. Saati yüksek sesle söyleyin. Çocuğunuzdan ellerini yelkovan ve akrep gibi kullanarak doğru pozisyonda saati göstermesini isteyin. Sonrada dakikaları ve saatleri ekleyip çıkararak bu oyuna devam edin. Arkasındanda rolleri değişin ve onun saati okumasını isteyin. Hatta bile bile hatalar yapacağınızı ve bunları fark etmesi gerektiğini söyleyip onu baştan uyarın.
ETRAFINIZDAKİ OBJELERDEN
100 sayısına beşleri ve onları eklemek çocuğunuzun sayılar arasında daha kolay ilişki kurmasına yardımcı olur. Otomobille gezinti ya da alışveriş gibi boş zamanlarınızda çocuğunuzla beraber bu oyunu rahatça oynayabilirsiniz. Etrafınızdaki eşyaları ya da sadece kırmızı renkte olanları saymasını isteyebilirsiniz. Unutmayın ki, nerede olursanız olsun matematikle bağlantı kurabilirsiniz. Markete gittiğiniz zaman konserve kutularını dörder gruplar halinde saymasını ya da restorandayken şeker paketlerini üçer üçer toplamasını söyleyebilirsiniz. Aynı zamanda şablonları da unutmayın. Geometrik desenli duvar kağıtları, fayanslar, hatta tuğlalar gibi geometrik şekilleri de çocuğunuzla paylaşın. Bunların hepsi sık sık tekrarlama yoluyla çocuğunuzun matematiğe olan ilgisini artırmak için birebirdir.
POZİTİF OLUN
İlkokul çağındaki çocuğunuz matematikten hoşlanmadığı için yakındığında, ona "Evet, ben de" diyerek dert ortağı olmayın. Bunun yerine neden çocuğunuzun bu şekilde hissettiğini bulmaya çalışın. Büyük bir olasılıkla öğretmeni ne zaman ona bir soru sorsa, hiçbirini cevaplayamadıgı için utanıyordur ve matematikten bu yüzden uzaklaşmıştır ya da çarpım tablolarından gözü korkmuştur. Fakat bunun tersine ders çok yavaş işlendiği için de sıkılıyor olabilir. Çocuğunuzun davranışını değiştirmek için, günlük yaşam içerisinde matematiğin kullanıldığı bütün önemli şeyleri ona hatırlatın. En basitinden kutu oyunlarında kazanan olmasını sağlayacağını söyleyebilirsiniz. Ayrıca astronot, video oyunu programcısı, bilim adamı ya da yarış otomobili sürücüsü olanların her gün matematikle iç içe yaşadıklarından bahsedebilirsiniz.
ERKEK ÇOCUKLAR MATEMATİKTE DAHA MI İYİ?
Okulun ilk yıllarında genelde kızlar erkeklere göre daha yüksek matematik puanlarına sahiplerdir. Fakat buna rağmen hala kalıplaşmış cinsiyet ayrımcılığı devam etmekte, çünkü günümüzde erkekler kadınlara göre matematik ve bilim alanında daha etkin rol oynamaya devam ediyor. Aileler kısmen bu ayrımcılığı suçlar. Ne var ki küçük yaslardan itibaren erkekler kızlara göre matematik becerilerini ve uzamsal düşünce yapısını geliştirecek olan oyunlara daha yatkındırlar.
Çocuklar okula gitmeye başladığında anneler, babalar ve bazı öğretmenler erkeklerin matematikte daha başarılı olması gerektiği konusunda ısrarcı davranırlar. Kızların ise matematikten o kadar yüksek puanlar alması beklenmez. Yapılan araştırmalara göre bu durum kızların matematik becerilerine karşı olan güvenlerinin kırılmasına ve konudan uzaklaşmalarına neden olur. Bu yüzden uzmanlar, kızların matematikten keyif almaları ve bu konuda başarılı olmaları için onların cesaretlendirilmesi gerektiği konusunda aynı fikri paylaşıyorlar.
alıntı